fbpx

A cukorbetegség előfordulási gyakorisága sajnálatos módon évről évre nő hazánkban. Az ú.n. 2-es típusú diabetes a lakosság kb. 10-15%-át érinti. A meglehetősen gyors növekedés részben az egészségtelen életmóddal, elhízással hozható összefüggésbe.

Mind a mai napig sokakban él az a tévhit, hogy a cukorbetegség akadályozza a normális életvitelt, így sportolni is tilos mindazoknak, akik ebben a betegségben szenvednek. Szerencsére ma már tudjuk, hogy a diabétesz kezelésének egyik leghatékonyabb módja a rendszeresen végzett testmozgás.

Az 1-es típusú diabetes fiatal korban jelentkező betegség, amikor a hasnyálmirigy Langerhans szigetekben élő béta sejtek nem képesek inzulint termelni. Ilyenkor nincs más megoldás, egy életen át inzulint kell adni a betegnek, hogy a vércukorszintet normalizálni lehessen.

2-es típusú diabetes későbbi életkorban alakul ki, leginkább elhízás talaján. Ekkor egész egyszerűen kimerül a hasnyálmirigy és már nem tud elegendő inzulint termelni, hogy a vércukorszintet normalizálja. Ilyenkor a szervezet inzulin érzékenysége csökken, vagyis az inzulinrezisztencia nő. Sajnos a cukorbetegséghez gyakran társulnak emelkedett vérzsír szintek és magas vérnyomás, amelyek együttesen megsokszorozzák a szív- és érbetegségek előfordulásának kockázatát.

Mi a teendő?

Természetesen nagyon fontos lehet a gyógyszeres kezelés. Azonban a kezdődő cukorbetegség nem minden esetben szükségeltetik mást, csak életmódváltást. Ennek előterében a testtömeg csökkentés, testzsírszint optimalizálása áll. Ahogyan csökken a testtömeg, úgy változik kedvezően a vérnyomás és a vérzsír-, emellett a vércukorszint is.

A rendszeresen végzett testmozgás hozzájárul a testsúly csökkenéséhez, illetve sportolás hatására erősödnek az izmokés csökken a zsírszövet mennyisége.

Milyen mozgás ajánlott?

Számos állásfoglalás született a cukorbetegség megléte esetén ajánlható testmozgásra, annak fajtájára, intenzitására, gyakoriságára. Nem csupán az állóképességi sportok (úszás, kocogás, sífutás, evezés, kerékpározás, stb.) alakítanak ki jótékony hatást, hanem az ellenállással szemben végzett tréningek is.

Málnárium edzésprogram e két mozgásformát (kardió és erősítő) egyesíti az interval köredzés folyamán mindössze 33 percben. A heti 3-5 alkalommal végzett 33 perces mozgás javítja az anyagcsere paramétereket, hatékonyabban segíti a vércukorszint tartós optimalizálását.

Cukorbetegség megléte esetében a magas intenzitású, vagy az egy óránál tovább tartó fizikai megmérettetések veszélyesek lehetnek a vércukorszint drasztikus hanyatlása miatt. Ezért is nagyon fontos az intenzitás és időtartam egyénre szabott, óvatos megválasztása.

Inzulin adagolás mellett is végezhető testmozgás, azonban sokkal körültekintőbben kell megválasztani a mozgásformát, időtartamot és intenzitást, valamint az edzés időpontját.

A veszélyt az inzulinadás hatására kialakult hipoglikémia (alacsony vércukorszint) jelenti. Ezért célszerű folyamatosan mérni a vércukorszintet, vagyis edzés előtt, közben, valamint edzés után közvetlenül, majd egy-két óra elteltével is. Ha a vércukorszint 100mg/dl alá esik, akkor 15g szénhidrátot kell elfogyasztani. Ha az edzés kezdete több mint két órával étkezés után történik, akkor 15-20g szénhidrát bevitelre van szükség. Természetesen az extra szénhidrát adagok plusz kalóriát jelentenek, ezért kedvezőbb, ha az inzulin egységet csökkentjük. Ehhez azonban jól beállt ritmusú edzés programra és tudatos, kiegyensúlyozott táplálkozásra van szükség (Pearson, 2008). Alapvetően a testmozgás nem inzulinnal és inzulinnal kezelt (2-es típusú) cukorbetegek esetében is sokrétű, jótékony hatást fejt ki, amely akár az egyén teljes gyógyulását is előidézheti.

Mindezen pozitív hatások ellenére is sokan kerülik a rendszeres sportolást, mert a testmozgás a vércukorszint süllyedését okozhatja. Az így kialakuló rosszullétek általában a nem megfelelő szénhidrát-fogyasztással vagy túlzott mértékű inzulin bevitellel magyarázhatók. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a sportolni vágyó cukorbeteg rendszeresen mérje a vércukorszintjét a testedzés előtt és után, illetve ismételje meg a mérést néhány órával később is. Ez utóbbira azért van szükség, mert a vércukorszint nemcsak a fizikai aktivitás ideje alatt csökkenhet, hanem utána néhány órával is. A mért adatok segítségével könnyen be lehet állítani a megfelelő gyógyszerelést és táplálékigényt, ami hosszabb távon megakadályozza a rosszullétek kialakulását. Fontos azonban észben tartani, hogy a különböző intenzitású edzések eltérő terhelést jelenthetnek, így ilyen esetekben mindig az adott edzésformának megfelelően kell alakítani a beadott inzulin adagját.

A legnagyobb körültekintés ellenére is kialakulhatnak rosszullétek sportolás közben

Ennek oka leggyakrabban az alacsony vércukorszint, amit egy kis harapnivaló vagy néhány szőlőcukor-tabletta elfogyasztásával, súlyosabb esetben (főleg 1-es típusú cukorbetegeknél) glucagon injekció beadásával meg lehet szüntetni. Ezek mindig álljanak rendelkezésre, hogy a nagyobb baj elkerülhető legyen! Ezek figyelembevételével lehetőség szerint a cukorbeteg ne egyedül sportoljon, a kísérő is ismerje az alacsony vércukorszint tüneteit, szükség esetén tudjon segítséget nyújtani annak ellátásában!

A Málnárium Klubban csoportos személyi edző segíti és ellenőrzi az edzés teljes folyamatát.

Forrás:

Share This