fbpx

A 40 év feletti testsúly felesleg kialakulását egy ösztrogén molekula okozza, amely gyorsan kezd termelődni a menopauza előtt és alatt.

  • Ez egy zsírban termelődő hormon, ezért a 40 év feletti nők hajlamosabbak a has körüli zsírgyűrűk kialakulására.
  • Ebben a zsírban több ösztron képződik a has és a szervek körül (zsigeri zsír), ami további zsírfelhalmozódást okoz, és így sosincs vége.
  • A menopauzás nő ezért nehezen fogy, és más tünetekkel és problémákkal kezd küszködni.

 

„Mostanában egyre rosszabb a közérzetem, alig bírok az érzelmeimmel és ennek egyik rendkívül rossz eredménye a nyugtalan elalvás és rossz, szorongató álmok. Ehhez járul hozzá
a has körül felhalmozódó plusz kilók, hőhullámok, a haj elvékonyodása és hullása, pedig már öt éve nem menstruálok. Azt hittem, hogy megúsztam a MENOPAUZA negatív tüneteit, de úgy látszik ilyen elhúzódva is jelentkezhet?” – meséli egyik vendégünk az állapotfelmérésen.

Azt mondják, hogy a menopauza egy múló dolog és hogy a hőhullámok után minden rendben lesz. Sajnos az a rossz hírem, hogy létezik egy un. premenopauza és egy posztmenopauza is.
A menopauzás tüneteket bizonyos étrendkiegészítőkkel el lehet nyomni, de az alapvető problémát kell kezelni ahhoz, hogy hatékony megoldást találjunk.
A táplálékkiegészítők mellett meg kell változtatnunk bizonyos szokásainkat, és támogatni kell testünket életmódváltással az optimális működéshez.

Premenopauza időszak

Ez egy olyan szakasz, amelyben a menstruáció és a termékeny időszak véget ér, megkezdődnek a legkritikusabb hormonális változások. Ez egy természetes, lassú és progresszív folyamat, amely 2 és 8 év között tart.

Ilyenkor indulhat el a súlygyarapodás és hasi zsír. Jelentkezik a megmagyarázhatatlan fáradtság, csökken a kognitív képesség, jönnek az alvási nehézségek, intim viszketés és szárazság, visszatérő húgyúti fertőzések, szabálytalan menstruáció.

Változókor = menopauza

A legtöbb nőnél 50 év kor körül jelentkezik (egyes nők már 35 évesen, mások 60 évesen érzékelik). Hivatalosan azt mondjuk, hogy egy nő menopauzában van, amikor egy éve nem menstruál. Biológiailag a nő termékeny periódusának vége, mivel teste már nem képes fenntartani a biztonságos terhességet.

A negatív tünetek inkább csak fokozódnak, gyakoribbá válhatnak: csökken a kognitív képesség, hosszan tartó menstruáció nélküli időszakok jöhetnek. Hőhullámok, éjszakai izzadás, intim viszketés és szárazság, libidó csökkenés, visszatérő húgyúti fertőzések jelentkezhetnek.

Postmenopauza

Ez a menopauza utáni idő, ami akár még 5-10 évig is eltarthat, sőt az is előfordulhat, hogy a negatív tünetek jelentős része csak ilyenkor jelentkezik és még újabbak is feltűnhetnek, mint a csontsűrűség változása, gerinc- és ízületi fájdalom.

Mi történik a testedben a menopauza különböző szakaszaiban, és hogyan érzed ezt az egészségi állapoton a közérzeten és megjelenésen?

  1. AZ ÖSZTROGÉN ÉS FELESLEGES KILÓK

Az anyagcsere lassulása miatt évente ½ és 1 kg között növelhetik testsúlyukat. A súlygyarapodás, különösen a derék körüli felhalmozódás, a menopauza egyik legismertebb tünete.

De miért történik ez?

Bár az ösztrogént általában egyetlen hormonnak nevezik, valójában 3 biokémiailag elkülönülő molekula létezik: Estron (E1), (E2) és Estriol (E3). Mindegyiknek más feladata van.

A menopauza idején a petefészkek abbahagyják a “jó ösztrogén” (E2) kiválasztását, de a testnek mégis szüksége van rá. Előtérbe kerül az Estron (E1), amely a mellékvesékben képződik és átveszi a főszerepet. Az Estron (E1) elkezdi a zsírt a fenékről a hasra “tenni”. Bár ez a zsír elsősorban esztétikai szempontból idegesítő, egészségügyi szempontból is problematikus, mivel kezdi körbevenni a belső szerveket és lelassítja, sőt le is állíthatja azok funkcióit. Több ösztron képződik ebben a zsírban, ami további zsírfelhalmozódást okoz, és az ördögi kör karmaiba esünk.

2. A KOLLAGÉN CSÖKKENÉSE, HAJHULLÁS ÉS RÁNCOK

Az ösztrogén számos funkcióval rendelkezik, beleértve a test folyadékának szabályozását, a puffadás és a vízvisszatartás megakadályozását, és a fehérjeszintézis gondozását. Az egyik legfontosabb fehérje, amelyért az ösztrogén felelős, a sima és rugalmas bőr, a hosszú, egészséges haj és az erős köröm építőköve, a kollagén.

Mintha ez nem lenne elég, az ízületek is szenvednek a kollagén hiányától, amely az ösztrogénnel együtt a menopauzában drasztikusan csökkenni kezd.

3. ÍZÜLETI FÁJDALOM, HÁTFÁJÁS ÉS CSONTRITKULÁS

Mivel ösztrogén szükséges a kálcium csontokba történő beépüléséhez, ezért a hiánya serkenti a csontritkulás kialakulását.

A férfiakkal ellentétben a nők csonttömege alacsonyabb, ami gyorsan csökken a posztmenopauzás időszakba, ezért a csontritkulásban szenvedő betegek 80 %-a nő.

4. INTIMSZÁRAZSÁG ÉS INTIM FERTŐZÉSEK, LIBIDÓ CSÖKKENÉS

Minden második nő 50 éves kor után szembesül az intim terület szárazságával és az urogenitális traktus fertőzéssel. Ez utóbbi oka lehet a bakteriális fertőzés és a menopauza alatt fellépő száraz nyálkahártya. A nedvesség  hiánya az ösztrogén csökkenésének az eredménye. Az ösztrogén tágítja az ereket és növeli azok rugalmasságát, ezáltal biztosítva a nyálkahártya jó keringését.

5. HŐHULLÁMOK ÉS HANGULATVÁLTOZÁS

A hőhullámok a menopauza első tünetei, amelyek hormonális változásokból és a fő női hormonok szintjének szabálytalanságából adódnak, a menopauzás nők kb. 80% -a szenved tőlük. Általában néhány percig tartanak, de szorongást, stresszt és a pulzusszám növekedését okozhatnak.

A menopauzában a hormonális aktivitás lelassul, ami az eufórikus állapotok, szomorúság, ingerlékenység vagy depresszió pillanataiba is változhatnak.

6. ÁLMATLANSÁG ÉS FÁRADTSÁG

A hormonális változások befolyásolhatják az alvás minőségét, vagyis rosszul alszol az éjszakai izzadás miatt. Emiatt az álmatlanság nagyon gyakori a menopauza során.

A test minden változásával, a rengeteg álmatlan éjszakával, a napi stresszel és a nap minden fordulójával való megbirkózás nagyon nehéz fizikai és szellemi szinten, így nem csoda, hogy folyamatosan fáradtnak érzed magadat

7. SZÍVBETEGSÉG ÉS MENOPAUZA

Az ösztrogén védő funkcióval rendelkezik a szív- és érrendszerben, és ha ennek szintje csökken, a szövődmények kockázata nő, méghozzá 2-ről 6-ra a menopauza idején. Ezért is jelentkezik sok nőnél ebben az időszakban a magas vérnyomás és nő infarktus gyakorisága is.

Nézzük meg, melyik 3 szerv segít fenntartani és kezelni az ösztrogén anyagcseréjét a menopauza mindhárom időszakában.

MÁJ

A máj rendkívüli szerv, mert több mint 500 funkciót lát el. Többek között a hormonok szintézisében is segít, és erőteljesen befolyásolja ezt az időszakot, amelyben a hormonális egyensúly leginkább megváltozik. A máj fontos funkciója az energia tárolása a vércukorszint szabályozásával. Fontos tudni, hogy a vércukorszint alapvető szerepet játszik a menopauza tüneteiben. Állandóan oszcillál, akár egy hullámvasúton, és hőhullámokat, erős szívverést, valamint fejfájást és gyors energia- és koncentráció csökkenést okoz. A máj harmadik feladata az epe képződésének stimulálása, amely a belekben fontos a zsírok emésztése szempontjából.

BELEK

A belekben ösztrogén és progeszteron receptorok találhatók, és ez nagyban befolyásolja annak működését. Gyakorlatilag minden a bélhez kapcsolódik!

Hangulat, általános egészségi állapot, immunitás, étvágy, éberség.

Ezen hormonok mennyiségének bármilyen változása megváltoztatja a bél mikrobiomját; a belek is „fellázadnak” a helytelen étrend, a nem megfelelő életmód, az alváshiány, a túlzott gyógyszer- és antibiotikum-használat miatt. Ez az emésztési nehézségek enyhébb formáihoz, krónikus puffadáshoz, székrekedéshez és a tápanyagok felszívódásának csökkenéséhez vezethet. Menopauzában fontos, hogy különös figyelmet fordíts a belekre és vigyázz a jó baktériumok megfelelő arányára.

MELLÉKVESÉK

Amikor a petefészkek már nem termelnek elegendő ösztrogént, a mellékvesék veszik át a hatalmat. Azonban továbbra is foglalkoznak a progeszteron (a nők egészségéhez elengedhetetlen másik hormon!), a kortizol és az adrenalin előállításával. Mi nők, akik jobban ki vagyunk téve a stressznek, több kortizolt (stresszhormont) termelünk. Ugyanakkor a menopauza tüneteit még intenzívebben éljük át, és drasztikus ösztrogénvesztésben, gyors súlygyarapodásban, álmatlanságban és a menopauza egyéb kellemetlen tüneteiben szenvedünk.

Ráadásul a mellékvesék felelősek a szexuális hormonok egyensúlyáért is, ezért nem elegendő az összes fent felsorolt probléma, még a libidó is jelentősen csökkenhet, ami pedig segíthetné a belső feszültség csökkentését.

Mi a megoldás a menopauza tüneteinek hatékony enyhítésére?

A 40 év feletti nőknek megfelelő táplálékkal és gyógynövényekkel kell gondoskodniuk a normális ösztrogén- és progeszteron szintről, amelyek segítenek enyhíteni a menopauza tüneteit és segítenek a hormonális egyensúlyban.

Hogyan lehet hatékonyan támogatni a máj, a belek és a mellékvese működését, enyhítve ezzel a menopauza tüneteit, felgyorsítva az anyagcserét és a zsírégetést.

 

Ezekre a problémákra nyilván sokkal csábítóbb és egyszerűbb életmód váltás nélkül csupán táplálékkiegészítő csodabogyóktól várni a megoldást. Ezzel semmiképpen nem azt akarom mondani, hogy a különböző táplálékkiegészítők nem hatásosak, csupán arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy életmód váltás nélkül ezek sem használnak hosszú távon eredményesen.

HA VÁLTOZÁST AKARSZ, VÁLTOZTATNOD KELL!

Erről „mesél”  a menopauza magyar megfelelője – VÁLTOZÓKOR.

A rendszeres intenzív mozgás elengedhetetlen 40 év felett, amikor egyre csökken az izomzat és egyre nehezebb az állóképességet is megtartani. A manopauza hatására kialakult felesleges kilóktól talán megszabadít a táplálékkiegészítő, de izmot nem épít és nem pótol más csak az izomerősítő mozgás. Márpedig például az ízületek védelme izmok nélkül lehetetlen.

Ami a táplálkozást illeti, a táplálékkiegészítők mellett feltétlenül fontosnak tartom a személyre szabott étrendet, hiszen mindenki más „üzemanyaggal” tud hatékonyan működni, vagyis ezek segítségével kapunk megfelelő életenergiát az egészséges életünkhöz, ez tartja harmóniában a hormonrendszerünket még a menopauza esetleges drasztikus hormonális változásai ellenére is.

Arról nem is beszélve, hogy ha már idejében megismerjük a testünk táplálkozási igényét, akkor a menopauza kellemetlen hatásait akár el is kerülhetjük, hiszen egyensúlyban működik a táplálkozás hatására a hormonrendszerünk is.

ÉRDEKES ÉS FONTOS KIEGÉSZÍTÉS

Az élelmiszerek, amelyeket fogyasztunk a növényi összetevők révén az esetek döntő többségében ösztrogén jellegű hatásokat fejthetnek ki. Ökölszabályként elmondható, hogy ha valaki pl. a Kárpát-medencében élő őshonos növényeket fogyasztja döntően, akkor ez kevésbé szól bele a hormonháztartásába, mert hozzá van szokva. Ha viszont több, a világ más tájairól érkező növény is része jellemzően a táplálkozásnak, akkor az már hatással lehet a hormonrendszer működésére. Látszólag csábító és hasznos a változatos táplálkozás, de nem szabad túlzásba vinni, igyekezni kell szezonális és a szervezetünk számára generációkra visszamenőleg „ismerős” ételekkel táplálkozni.

FORRÁS és ajánlott étrendkiegészítő rendelés: https://egeszseg.carniumbotanicals.hu

Share This