fbpx

Miről szól manapság a karácsony? Évente újra és újra felmerülő kérdés szerintem nem csak bennem. Már októbertől elkezdünk gondolkodni, hogy kinek mit adjunk ajándékba. Jegyzeteket készítek és figyelem a szeretteim vágyait, kívánságait, de van, akitől listát kapok, pedig jobban szeretek meglepetéseket adni, készíteni.

Ugyanakkor stresszel, hogy „kötelező” most mindenkinek valami kitalálnom, de igazság szerint nem olyan egyszerű eltalálni a legjobb, legötletesebb, leghasznosabb ajándékokat.

Szerintem nem csak én vagyok ezzel így, de ha kicsit elfelejtkeznék a dologról, elegendő bemennem bármelyik áruházba, már november közepétől az árukészlet emlékeztet a karácsonyi feladataimra, de az interneten is nehéz kikerülni a felugró karácsonyi shoppingolós hirdetéseket.

Legalább az Adventet várjuk meg, de nem lehet, mert begyűrűzött hozzánk is az amerikai Black Friday az idén már novembertől.

A Fekete Péntek vagy Black Friday kifejezést először az 1869-es pénzügyi válságra használták az Egyesült Államokban, azonban ez a bevásárlós kifejezés 1961-ből származik, amikor a hagyományos csütörtöki Hálaadást követő pénteken megkezdődött a karácsonyi bevásárlási roham Philadelphiában. Ilyenkor ugyanis a dolgozók a csütörtöki munkaszüneti nap után kivették a pénteket is szabadnapnak, ami jó alkalomnak látszott a karácsonyi bevásárlásra, de túl sokan gondolkodtak így, ezért hatalmas a rendőrség által kezelhetetlen forgalmi dugók alakultak ki, aminek hatására éppen a rendőrség nevezte el ezt a napot fekete pénteknek.

Pár évvel később, 1966-ban egy önkormányzati PR-os alkalmazott, Abe S. Rosen javaslatára „meglovagolták” a spontán kialakult helyzetet és azóta óriási kereskedelmi akcióvá nőtte ki magát, és hivatalosan is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti.

Hosszabb nyitva tartással és a megszokottnál extrább árkedvezményekkel versengenek egymással a kereskedők a vásárlókért.

A vásárlók számára nagy kedvezményes lehetőségek nyílnak, de a kereskedelemben mégsem ez a nap a legnagyobb bevételt jelentő nap a kedvezmények miatt.

Ez nap valóban az ÖRÜLET napja, mert az emberek képesek órákat sorban állni és egymást eltaposni a kedvezményekért.

2008-ban például egy bolti alkalmazottat halálra tapostak az egyik new york-i Walmart üvegajtaját az öt órai nyitás előtt percekkel beszakító vásárlók, és egy kismamát ugyanitt kórházba kellett szállítani. Ugyanezen a napon még két ember halt meg, amikor vásárlók két csoportja között kialakult vita lövöldözésbe torkollott. Mindez a szeretet ünnepére való felkészülés jegyében.

„Szerencsére” már 2013-tól hazánkba is begyűrűzött ez a remek kereskedelmi fogás és egyre nagyobb teret hódít. Érdemes azonban inkább az interneten, webshopokban vásárolni, mint tülekedni a boltokban.

Az idei előzetes felmérés szerint az internetet használó magyar vásárlók 85 %-a a sorban állás helyett inkább online vásárol. Átlagosan 6 embert ajándékozunk meg és a költségkeret 35 ezer forint. A családtagoknak átlag 7 ezer forintnyi ajándékot, a kollégáknak pedig csak 2600 forintnyit szánunk.

forrás: http://faktor.hu

Másik új divat őrület tavaly óta itthon is a Grincsfa.

A jópofa csúcsos örökzöld növényből készült kunkorodó végű karácsonyi dekoráció. Nevét egy manóról kapta, aki Dr Seuss meseíró 1950-es években kitalált karaktere.

Grincs manó egy mesebeli zöld, szőrös lény, aki nem szereti a karácsonyt, de egy kislány rábeszéli, hogy tartson velük a karácsonyi ünnepen. A városka polgármestere megsérti, mert egy borotvát ad neki ajándékba, amin annyira felbőszül, hogy elhatározza, hogy ellopja a városból a karácsonyt. El is lopja az összes karácsonyfát, égőket, dekorációt, ajándékot. De a terve mégsem sikerül, mert a város lakói tovább ünnepelnek és énekelnek, merthogy a karácsony a szívekben él, nem pedig a hozzákötődő tárgyakban. Erre Grincs szíve is meglágyul. A meséből film is készült Jim Carrey főszereplésével, amit bizonyára sokan láttatok, hiszen már több mint 15 éves  film.

A mese bár happy end-del zárul, a Grincsfa mégis negatív érzések hordozhat, hiszen egy gúzsba kötött fenyő. Amíg az örökzöld fenyő az örök életet, a háromszög alakú piramis formája a szentháromságot, spirális szerkezete az életspirált szimbolizálja, felfelé törő csillaggal díszített csúcsa a Nap és a Jézuska jelképe, addig a megkötözött Grincsfa akár a bűnt is jelképezheti, föld felé lógó hegye a pokolra mutat.

A zsurló pedig, amiből általában készül, egy hagyományosan negatív növény, egyes mesékben a negatív szereplők neve is Zsurló. Az a két fajta, amiből hazánkban kötik, mérgező (téli zsurló – súlyosan, óriás zsurló – enyhén mérgező növény). Ráadásul nincs rajta gyertya, vagy világítás sem, amik a fény szimbólumai.

Az adventi koszorú ezzel szemben kerek formájával az örökkévalóságot, állandóságot, Krisztusba elrejtettséget szimbolizálja, gyertyáival a fényt és az életet, egyre több fényével pedig a közeledő Krisztus teljes világosságára is előremutat. Minden gyertya szimbolizál egy fogalmat: 1. hit, 2. remény, 3. öröm, 4. szeretet.

A szimbólumok belemagyarázások is lehetnek. Ki-ki döntse el maga a hátterek ismeretében, hogy számára a karácsony milyen ünnep és hogyan akarja ünnepelni. Úgy gondolom, hogy elengedhetetlen, hogy értsük cselekedeteink okát, és ezek tudatában éljük életünk.

Végül Grincs meséhez hasonlóan én is pozitív gyönyörűséggel zárom soraimat és ajánlom Neked is, hogy sétálj egy egy-egy karácsonyi vásárba a környékeden és merülj el a forralt boros, karácsonyi zenés hangulatban. Élvezd a városod fantasztikus karácsonyi díszkivilágítását.

Én itt Budapesten megtudtam, hogy szülővárosomig, Székesfehérvárig elérne a fényfüzérek sora, amivel a fővárost feldíszítették.

Szeretettel ajánlom az adventi fényekben úszó Budapesten a 2,5 km hosszú Adventi fénysétát.

Áldott, békés karácsonyi ünnepeket kívánok!