fbpx

……………avagy fogyókúrás önismeret.

Tele van a net és a facebook sikeres fogyási összehasonlító fotókkal, sikertörténetekkel. Nagyszerű lehet ezeket az eredményeket elérni, de eléggé flusztráló azok számára, akik még a nagy elhatározás előtt vannak, vagy már sokszor belevágtak, de eddig mindig feladták egy ponton.

Ugyanezt a feladást tapasztalom meg a saját vendégeimnél is és állandó agyalás, hogyan tudnék még hatékonyabban segíteni.

Be kell vallani, hogy a hatékony életmódváltáshoz komoly motiváció és akaraterő kell. Ráadásul eleinte rengeteg munka is a számolás, tervezés és újfajta ételkészítés. Az időleges fogyókúrák szinte mindig hatástalanok, vagy végül elindítják a jojó effektust, az újra hízást.

Mi a jó megoldás?

Tegyük fel, hogy ismered az anyagcsere típusodat, megkaptad a „használati utasításodat”. Tehát tudod, hogy mit és mennyit kellene tenned, mit kellene elhagynod, de mégsem teszed meg.

Be kell látnunk, hogy az étkezés az egyik örömforrása az életünknek, ezért már a diéta gondolata is stressz a szervezeted számára, mert megvonásokat feltételez, sőt követel.

A legtöbb fogyókúra megvonásokkal jár; csökkenteni kell a szénhidrát bevitelt, a kalória mennyiséget és ami a legrosszabb egyhangú.

„Csak” azt kell megtanulnod, hogyan legyél erős mindehhez.

Ha csupán a megvonásokkal élsz, akkor előbb utóbb a kedvenc ételeid egyre inkább hiányozni fognak, hiszen ezek adták eddig az örömet számodra, a stressz feloldását legalább időlegesen.

Az étel sok esetben jutalmazási vagy éppen stressz kezelési eszköz. De ha éppen az okoz stresszet, hogy nem ehetsz, vagy nem azt, amit szeretsz, akkor ez egy ördögi körré válik!!!

Nagy csapda, hogy ilyen esetben „bűnözz-e” egy kicsit. Sajnos ez a „bűnözés” további lelkiismeretfurdalási stressz számodra, mert utálni fogod magad, hogy „nem igaz, hogy nem tudom betartani, nincs elég akaraterőm?!”.

Van megoldás!!

  1. Először is, amennyiben egészséges, tápanyagokban gazdag ételeket eszel, amik jótékonyak a Te anyagcseréd számára, akkor ezekből valós sejtszintű energiát nyersz, tehát nem lesz szükséged a bűntudatodat fokozó „kedvenc” ételeidre, sőt elegendő lesz a kevesebb kalóriabevitel is, mert a kevesebb jóból többenergiát nyersz, mint a több rosszból.
  2. Másodszor pedig a kedvenc ízeket is el lehet érni egészséges, tápanyagokban gazdag alapanyagokból, csak kicsit kreatívan kell keresgélni és ételt készíteni.

LEHET A KEVESEBB IS TÖBB!

Az életmódváltásnál nagyon fontosnak tartom a TUDATOSSÁGOT, de nem csupán az étkezésben, hanem a lelki állapotod megfigyelésében is. Javaslom, hogy eleinte – legalább egy hónapig – írj életmód naplót. Direkt nem táplálkozási naplód írok, mert ebben az étkezés mellett írd le, hogy mikor miért vagy kívánós több kalóriára, finomított szénhidrátra. Írd le azt is, hogy ezek evése milyen hatással van rád.

ÍRJ ÉLETMÓD NAPLÓT!

 A naplóba írd le a következőket:

  1. Ma milyen lelki állapotban vagy/voltál?
  2. Félre evés előtt mit éreztél? Miért nyúltál a nasihoz?
    1. Éhes voltál?
    2. Unatkoztál?
    3. Szomorú vagy?
    4. Fáradt, vagy ideges?
  3. Esti túlevés előtti napközben, de főleg reggel mit és mennyit ettél? Tudni kell, hogy a legtöbbünknél a reggeli ágyazza meg a napi energiaszintedet. Ha nem megfelelő összetételű és energiájú a reggelid, akkor estére fogy el az energiád és még a hűtőszekrényt is megennéd, vagy keresed a nasikat, amíg azok ki nem elégítik az energiaszintedet.
  4. Milyen neveltetést, szokásokat hoztál otthonról az étkezéssel kapcsolatban?
    1. Maradék nem maradhat, mindent meg kell enni? Ne pocsékoljunk!
    2. Udvariasan nem akarod megbántani a vendéglátódat, hogy nem eszel meg valamit?
    3. Mit és mennyit ettetek otthon?
    4. Piszkáltak-e azért, mert nem ettél eleget, vagy éppen azért, mert duci voltál. Szülők, társaid?
    5. Milyen alkatúak a felmenőid? Kitől örökölted a saját alkatodat?
  5. Elemezd az étkezési szokásaidat?
    1. Hányszor és mennyit eszel naponta?
    2. Étkezésnek gondolod-e a két étkezés közötti „csak bekaptam” evést? Be szoktad-e csapni magad például azzal, hogy „alig eszem” valamit, közben pedig bekapsz itt-ott egy-egy falatot? Tudod-e, hogy egy-egy falat félreevés hatalmas kalóriabevitel lehet, miközben nem is laksz vele jól és még bűntudatod is lesz?
  6. Gondold át, hogy hány kilogramm plusz súly után kezdted el az életmód váltást? Miért akkor? Hány kilogramm plusz súlynál volt nálad a tűréshatér és miért?
  7. Mikor voltál annyi kiló, amennyi most szeretnél lenni?
  8. Reális-e az elvárásod önmagaddal szemben? Figyelembe veszed-e, hogy az idő is telik és már nem lehetsz olyan, mint a visszavágyott fiatalkorodban?
  9. Miért volt „szükséged” a súlyfeleslegre? Milyen „előnyökhöz” juttatott?
  10. Ismerd meg magad és figyeld meg, hogy mikor és miért nyúlsz ételhez a problémád megoldásakor?
  11. Írd össze, hogy milyen örömforrásaid vannak az evésen, jó falatokon kívül?
  12. Tudod-e, hogy a szervezeted sokáig tolerálja a helytelen táplálkozást és kiegyensúlyozza a negatív hatásokat, de aztán elege lesz és borul a régi rend, jönnek a kilók és a betegségek? Nálad mikor indult el ez a folyamat?

Tehát az életmódváltás nem csupán étkezés technikai feladat, hanem nagyon fontos lelki önismeret is.

A súlyfelesleg valószínűleg valóban felesleges „előnyökhöz” juttatott és gondold át, hogy mit nyerhetsz azzal, ha az eddigi szokásaidat átalakítod.

Az életmód naplódban sorold fel azokat az előnyöket is, amikre számítasz a súlyfeleslegtől való megszabadulás után. De ne csupán a fizikai előnyöket írd össze, mint pl. be tudom fűzni a cipőmet, vagy lihegés nélkül fel tudok gyalogolni az emeletre, stb. Hanem keresd meg azokat is, amik lelki könnyebbséget hoznak majd számodra.

Láss munkához az ÖNISMERET útján MOST!

Share This