fbpx
A víz az emberi élet alapja. Testünk 70-80 %-a víz. Az ember élelem nélkül hetekig, míg víz nélkül másfél napig bírja.

Szervezetünk jelez ha több folyadékra van szüksége. Ilyen jel lehet:

  • fejfájás,
  • fáradékonyság,
  • ingerlékenység,
  • feledékenység,
  • gyorsabb szívverés.

Sajnos a szomjúság már azt jelzi, hogy a sejtjeink szomjaznak. Ne várd meg ezt az érzést, hanem szoktasd hozzá  a szervezetedet a folyamatos folyadék bevitelhez!

Fontos, hogy megfelelő mennyiségű tiszta VIZET igyunk.

Kinek mi a megfelelő mennyiség?

30 testsúly kilogrammonként 1 liter víz a napi szükséglet.

Egy 70 kilós embernek tehát több, mint 2 liter vizet kell innia naponta.

Mikor igyak vizet?

Vannak a kacsa típusú és a marha típusú vízivók. A „kacsák” étkezés közben is isznak, míg a „marhák” csak értekés után. Ez a mondás kedves emlék számomra, de ma már tudom, hogy nem jó étkezés alatt és közvetlenül utána hígítani.

A legjobb étkekések között inni, mert ha a gyomorba érkező ételt evés közben folyadékkal felhígítjuk, akadályozzuk az emésztési folyamatot, s megfelelő lebontás, valamint felszívódás helyett a gyomrunkban lévő “híg massza” rothadásnak indul.

“Kívülről” ebből annyit érzékelhetünk, hogy felpuffadunk, ég a gyomrunk, idő előtt éhesek leszünk, nem lesz elegendő energiánk stb.

Mégis előfordul, hogy étkezés közben megszomjazol. Ennek annak jele, hogy az anyagcseréd számára nem megfelelő összetételű ételt fogyasztasz. Ismerd meg anyagcsere típusodat és biztosan jól fogod érezni magad.

Csak a víz a jó ital, vagy más is beleszámít a napi mennyiségben?

Sokan nem szereik a víz ízét, ezért inkább más folyadékkal helyettesítik a napi igényüket. Persze ezek is sokkal jobbak, mintha kevés folyadékot fogyasztasz, de a víz a legjobb a szervezet számára, mert ezt tudja megkönnyebben beépíteni a sejtekbe.

Nézzük sorban a különböző folyadékok hatását:

  • csap víz – Magyarország egy nagy „lavor” és el vagyunk kényeztetve a víz mennyiségével és minőségével. Szinte mindenhol egészséges és tiszta a csapvízünk is, de sajnos egyre gyakrabban hallani, hogy hormonokkal „fertőzött”, ezért jobb, ha tisztított vizet iszunk.
  • tisztított víz – többféle víztisztító berendezés létezik. Tanulmányozd őket és válaszd ki a számodra legmegfelelőbbet.
  • PI víz – is egy speciálisan tisztított víz, amiről szintén megoszlanak a vélemények. Én hiszek a jótékony hatásában, ami a tudományos megközelítésben állítólag nem bizonyítható.
  • palackos ásványvíz – természetesen szintén tiszta víz, sőt ásványi anyagokkal dúsított is többnyire, de rettenetesen nagy a környezetkárosító hatása a PET palackoknak. Ezt nem ragozom tovább, mert sokat írnak róla, de azt ki szeretném emelni, hogy a nyári hőség tárolt műanyag palackokból kimondottan egészségtelen anyagokat oldódhatnak bele a benne lévő vízbe.
  • szénsavas ásványvíz – sok ellentmondó vélemény van ebben a témában is, miközben állítólag nincs tudományos bizonyíték arra, hogy a szénsavval boborékosított kicsit savas víz káros lenne a fogakra, vagy a csontokra.
  • cukros szénsavas üdítők – CUKOR!?? lehet ez kérdés, hogy jó-e? A lehető legrosszabb, mert rendkívül gyorsan felszívódik és a lehető legintenzívebb módon emeli a vércukor szintet és ezzel terheli a hasnyálmirigyet. Hízlal és jó út a cukorbetegség felé.
  • fröccs és sör – az alkohol szárítja a szervezetet, vagyis vizet von el a sejtekből. Kétségtelen, hogy nyáron nagyon jól esik egy-egy jéghideg ital, de az is becsapós ám, hogy a kánikulában a hideg ital éppen ellenkezőleg hőt termel a szervezetben, tehát inkább a forró tea hűt, ahogy ezt pl. a törökök is isszák.
  • kávé – becsapós ital, mert időleges energiaszint emelkedést okoz, de feleslegesen terheli a hormonok működését, különösen az agyalapi mirigyet, így az anyagcserére lassító hatással elehet egyes táplálkozási típusoknál. Ugyanakkor élvezeti cikke és szertartás. Nehéz róla lemondani, de erről majd egyszer bővebben is írok.
  • tea – a koffein, vagy egyéb serkentő szereket tartalmazó teák (fekete, zöld, mate) hasonlóan működnek, mint a kávé. De a gyümölcs és egyéb gyógynövény teák jótékonyak és télen kimondottan jól eshetnek. „…azért a VÍZ az úr!”

Ha sokat iszom, sokat kell pisilni. Mit tegyek?

Van erre egy aprócska trükk! Kicsit sót egyél vízivás előtt, mert a só segíti a víz felszívódását a sejtekbe. Így nem átfolyik rajtad, hanem könnyebben eljut a rendeltetési helyére.

Igyál hiúságból vizet!

Ha kevés vizet iszol, a sejtjeid küldik az infót az agyban, hogy szomjaznak, az agy pedig két helyről vonja el a vizet a szervek jobb működése érdekében. Az egyik a bőr, ami ez által ráncosodik, öregedik. Így aztán érdemes mégiscsak több vizet inni, hogy a kozmetikumok helyett, vagy mellett ezzel is segítsd a bőröd szépségét megőrizni.

A másik hely a vastagbél tartalma, ahonnan vízhiány esetén a szervezet vizet tud elvonni. Ennek következménye pedig a béltartalom besűrűsödáése, kiszáradása, vagyis a székrekedés. Ha tehát ilyan problémád van, gondold át, hogy elég vizet iszol-e!

 

 

Share This