fbpx
ELOLVASÁSI IDŐ: 7 PERC

A minap bekapcsoltam a TV-t és a Családi kör című műsorban a HALOGATÁS volt a téma……….. Ott ragadtam és végig néztem, mert ezzel a problémával nap mint nap találkozom, és bevallom Neked, hogy ez számomra is sokszor gondot jelent a saját életemben.

Kíváncsi voltam, hogy milyen megoldásokat javasolnak.

Kicsit utána is olvastam a témának és az alábbiakban összefoglalom, hogy mire jutottam az edzés és életmód váltás halogatás ügyben.

 Szerencsére naponta sokan jelentkeznek a Málnárium facebook hirdetéseinkre, hogy szeretnének rendszeresen edzeni. Miután elküldik a jelentkezésüket, mi a lehető leggyorsabban felhívunk mindenkit, hogy foglaljunk időpontot számára Állapotfelmérésre és/vagy próba edzésre. A hirdetésben két kérdést teszünk fel; a célodról és hogy mióta gondolkozol azon, hogy belevágj végre, hónapok, vagy évek óta?

Már az időpont foglalásnál elkezdődik a további halogatás és kifogás keresés; nincs időm, majd még átgondolom. De furcsa módon a legrosszabb, amikor a következő lépcsőfokot is meglépve időpontot egyeztetünk, de a személyes megjelenés mégsem történik meg, sokszor lemondás nélkül.

Arra voltam kíváncsi, hogy mi történik ilyenkor, mi ennek a pszichológiája?

 Tudjuk, hogy szükségünk van a rendszeres testmozgásra. Szeretnénk belevágni, de valamiért mégsem megy. Egyszerűen nem bírjuk rávenni magunkat, hogy elkezdjük. Ha sikerül nekiállnunk, akkor is hamar feladjuk, és inkább mással kezdünk el foglalkozni.

Tisztában vagyunk vele, hogy a halogatástól semmi sem lesz könnyebb, sőt sokszor inkább megnehezítjük vele a saját dolgunkat, mégis nehéz rajta változtatni. Ráadásul még lelkiismeretfurdalással is tetézzük, mert szó nélkül nem jelenünk meg a megbeszélt időpontban, vagy ha le is mondjuk, tudjuk, hogy nem kellett volna……

 Mi lehet ennek az oka? Hogyan küzdhetjük le a halogatást?

Időnként mindenki halogat, és ezt sokszor jó okkal tesszük. Bizonyos mértékig elkerülhetetlen, hiszen ha több feladatunk van, akkor ahhoz, hogy mindet elvégezhessük, fontossági sorrendet kell felállítanunk, némelyik teendő elvégzését késleltetnünk kell.

Probléma akkor jelentkezik, ha tisztában vagyunk vele, hogy mennyire fontos a mozgás számunkra, meg is született bennünk az elhatározás, találhatnánk rá időt, hiszen már tudjuk, hogy csak 33 perc alkalmanként és bármikor mehetek, mégsem kezdünk hozzá, inkább kifogásokat keresünk.

A halogatás nemcsak a munkánkra lehet hatással, hanem az érzelmi életünkre is. Átélhetünk miatta bűntudatot, distresszt, frusztrációt, tehetetlenséget, hosszú távon depresszív tünetek is jelentkezhetnek.

Mi a probléma a halogatással?

A prokrasztináció krónikus halogatást jelent. Vannak olyan emberek, akiknél a halogatás inkább egy személyiségtényező, egy visszatérő viselkedésbeli hajlam, ők a krónikus halogatók. A prokrasztináció tehát azt a viselkedéses tendenciát takarja, amikor képtelenek vagyunk rávenni magunkat bizonyos feladatok vagy kötelességek elvégzésére. Ilyenkor általában változatos tevékenységekkel húzzuk az időt, csak hogy ne kelljen az elvégzendő feladatra koncentrálnunk. Sorozatokat nézünk, számítógépes játékokkal játszunk, órákat töltünk a Facebook hírfolyamának görgetésével vagy nassolunk, annak ellenére, hogy nem is vagyunk éhesek.

Lehet, hogy arra várunk tudat alatt, hogy még erősebb legyen a motiváció betegséggel, extra plusz kilókkal, mert akkor nyomás alatt majd belevágunk végre. Az igazság azonban általában pont az ellenkezője. Ha a lehető legtávolabbi időpontig halogatjuk a feladatot, akkor a lelkiismeret-furdalás, a stressz és a frusztráció miatt erőt vehet rajtunk a tehetetlenség.

A kilók szaporodásával, a csontritkulás, magas vérnyomás, cukorbetegség és a leleteink romlásával egyre nagyobb stressz ér minket, ami végül teljesen leblokkol.

Miért halogatunk?

Dr. Seth J. Gillihan, a Pennsylvania Egyetem Pszichiátria Tanszékének professzora két tényezőt határozott meg, melyek gyakran állnak a halogatás mögött.

  1. „Mindenképpen fájni fog”– Ha azt elővételezed, hogy a tevékenység kellemetlen lesz, nem meglepő, hogy a lehető legtovább szeretnéd elkerülni.
  2. „Lehet, hogy nem is fog sikerülni” (pl. a fogyás) – Ha meg sem próbálod, kudarcot sem vallhatsz. A kudarctól való félelem súlyos visszatartó erő lehet.

Ezek mellett további okok is állhatnak a háttérben:

  1. „Nem is olyan fontos”– Sokszor azért nem kezded el az edzéseket, mert mégsem találod elég fontosnak.
  2. „Nem tudom megcsinálni”– Van, amikor túl bonyolultnak, nehéznek gondolod az edzőtermi edzést, emiatt tolod magad előtt a kezdést.
  3. „Túl öreg vagyok én már ehhez” – A hagyományos fitnesz termek fiatal közönsége, vagy a fitnesz gépek használatához már túl öregnek érzed már magad.
  4. „Nem értem pontosan, mi a feladat”– Van, amikor az információhiány tart vissza, mert nem ismered a Málnárium edzés programot. Éppen ezért hívunk meg egy próba edzésre, hogy megtapasztald.
  5. „Ügyetlen vagyok hozzᔄMit fognak szólni mások?” – Sokszor maximalista vagy és azt gondolod, hogy nem leszel elég ügyes az edzésen és mit szólnak majd mások. Kinevetnek? Előre szorongsz attól, képes leszel-e megfelelni a mások vagy éppen a saját elvárásaidnak. Félsz, hogy kudarcot fogsz vallani.

Ördögi kör

A halogatás lehetséges okai között észrevehetünk egy hasonlóságot. Mindegyikben közös elem a kellemetlenség érzése, ami a feladat teljesítésének sürgető gondolatához kapcsolódik. Jogosan merülhet fel bennünk a kérdés, hogy ha ilyen komoly negatív érzésekkel és kellemetlen következményekkel jár a halogatás, akkor mégis hogyan lehet ilyen gyakori és tartósan fennálló a jelenség?

A tartós fennmaradás kulcstényezője a késleltetéssel járó megkönnyebbülés.

Ha lötyög az integető izmod, vagy alig tudsz lihegés nélkül felmenni a lépcsőn, vagy nem tudsz lehajolni cipőt fűzni, akkor mindig eszedbe jut a hasznos edzés lehetősége, de mégis minden porcikád tiltakozik az elindulás, átöltözés, izzadás és egyén macera ellen.

Ha azonban úgy döntesz, inkább majd délután indulok el, előtte rápihenek és tévézek egy kicsit a hálószobában, akkor megkönnyebbülhetsz, átmenetileg megszabadulhatsz a szorongató érzéstől. A pszichológiában ezt a jelenséget negatív megerősítésnek nevezzük. „Negatív”, mert a jutalom egy averzív, kellemetlen tapasztalat elkerülését jelenti, és „megerősítés”, mert jutalmazó mivoltából fakadóan valószínűbbé teszi a cselekvés jövőbeli megjelenését is.

Minél többször tapasztalod a halogatás megerősítő oldalát, annál ritkábban lesz részed az edzéssel járó kellemes elégedettségérzésben. Ebből az ördögi körből nem egyszerű kikerülni, de talán van rá megoldás!

Hogyan győzheted le a halogatást?

Dr. Seth J. Gillihan legújabb könyvében hét különböző technikát is bemutat az olvasóinak, ami segíthet a halogatásról való leszokásban.

  1. Oszd fel kezelhető részekre!– Ha nagyszabású feladattal nézel szembe, akkor első pillantásra valóban elrettentő lehet. Ám ha részfeladatokra bontod a folyamatot, majd megtervezed azok elvégzésének ütemét, akkor rögtön kezelhetőbbé válnak hosszabb távú céljaid is.Vagyis edzés ügyben tűzz ki például rövidebb távú, belátható fogyási vélt, maximum 3 hónapra. Életmód váltás, vagyis táplálkozás ügyben pedig tűzz ki belátható határidőket egy-egy feladathoz.
  1. Határozd el, hogy nekiállsz!– Az időhúzás általában nincsen a segítségedre. Később sem lesz egyszerűbb az edzés, sőt!!! Ha viszont elhatározod, hogy most elindulok, akkor megjutalmazod magad a felfrissülés élményével az edzés végére. Valóban! arakarerő kell hozzá! De megéri!
  1. Teremtsd meg a feltételeket!– Például ürítsd ki a kamrádat a régi, számodra kerülendő élelmiszerek kidobásával, elajándékozásával és mostantól csak olyanokat vásárolj, ami jótékony számodra. Ne legyenek csábítások a szemed előtt!
  2. Alkalmazz emlékeztetőket!– Kérj egy Málnárium hűtőmágnest a lányoktól és rakd ki a hűtőszekrényedre, hogy mindig figyelmeztessen a napi feladatodra kaja és edzés ügyben is. Írd be a naptárodba az edzés időpontokat előre legalább egy hónapra!
  1. Légy felelősségre vonható!– Ha legalább egy embernek elmondod, hogy mit és mikorra kell teljesítened, azzal már nagyban növeled annak esélyét, hogy valóban el fogod végezni. Ennek oka, hogy szeretnénk a másikban fenntartani a rólunk alkotott képet, igyekszünk megfelelni neki. Kellemetlen lenne, ha érdeklődne az eredményről a határidő letelte után, mi pedig csak üres kifogásokkal tudnánk szolgálni a sikertelenségünkre. Erre tehát nem elég, ha csak a mentorod ismeri a céljaidat és a határidődet. Mond el a barátnődnek is!
  1. Jutalmazd magad!– Jutalomként mindenkinél más válik be, de a Málnáriumban mi erre is gondoltunk a Málnárium Tallér gyűjtéssel, vagy a rekorder ajándék pólókkal és egyéb motivációs játékokkal, amik segíthetnek.

A mi motivációnk mellett az önjutalmazás is segíthet a kitartás növelésében.

  1. Légy türelmes! – Egy régóta fennálló szokás megváltoztatása nem könnyű feladat. Kemény munka, ami sok időt és erőfeszítést igényel, és kezdetben sikertelenségekkel járhat. Fontos, hogy türelmes és elfogadó legyél önmagaddal. Amikor elbizonytalanodsz az elhatározásodban, akkor emlékeztesd magad arra, hogy a rövid távú megkönnyebbülés, amivel a halogatás jár, nem oldja meg a problémát! Sokkal értékesebb átvészelni az átmeneti kellemetlenségeket és megtapasztalni a sikerélményt, elégedettségérzést és önbizalom-növekedést, amit az életmód váltás von maga után.

Egy-egy kihívás sikeres teljesítése meglepően jutalmazó lehet. Érdemes ilyenkor a pozitív érzésekre koncentrálni. Ez az összpontosítás tudatosabbá tehet, ezáltal segíthet a változások megerősítésében és tartóssá tételében.

 

Forrás: A halogatás lélektana – mi lehet az oka, és mit tehetünk ellene? – Mindset Pszichológia (mindsetpszichologia.hu)

Share This